Scientific Online Resource System

Journal of the Union of Scientists - Varna. Medicine and Ecology Series

Effective school-based drug prevention strategies

Tsvetelina Tarpomanova

Abstract

The use of drugs among adolescents is a significant problem. For solving this problem, we need the joined efforts of the specialized institutions for prevention, the educational institutions, specialists, teachers and parents.

School-based drug prevention is one of the most important components, so it is important to develop effective evidence-based strategies and programs.

The basic unsolved problems are: lack of a single system for effectiveness evaluation of prevention, lack of a systematic model and congruence between the institutions, non-sufficient interaction between children, parents and teachers.

The opportunity for a decision on behalf of the specialized institutions for prevention are: introduction of effective preventive strategies, regular quality monitoring and effectiveness evaluation of the programs.


Keywords

school-based drug prevention, effective strategies, specialized institutions for prevention, effectiveness evaluation

Full Text


References

Банчева, А., Превенция на употребата на наркотични вещества в България, Социална медицина, 2, 2016, 14-16

Годишен доклад по проблемите, свързани с употребата на наркотици в Република България – 2015, НФЦ, София, 2015

Годишен национален доклад по проблемите, свързани с наркотиците и наркоманиите в България, НФЦ, София, 2016

Годишен национален доклад по проблемите, свързани с наркотиците и наркоманиите в България, НФЦ, София, 2017

Нагласи и употреба на психоактивни вещества сред учениците в гимназиален курс на обучение (9-12 клас) в училищата на територията на град Добрич., НФЦ, 2017, http://www.anketi.info/images/folder/report_dobrich_2017.pdf

Нагласи и употреба на психоактивни вещества сред учениците в гимназиален курс на обучение (9-12 клас) в училищата на територията на град Силистра, НФЦ, 2017, http://www.anketi.info/images/folder/report_silistra_2017.pdf

Наредба № 6 от 11 април 2014 г. за условията и реда за осъществяване на програми за превенция на употребата на наркотични вещества, ДВ бр. 35, 2014

Наръчници на Европейския център за мониторинг на наркотиците и наркоманиите, Европейски стандарти за качество на превенцията на употребата на наркотици, http://www.ncn-bg.org/docs/EMCDDA_Manual_BG_Translated_%20Final_A2.pdf

Представително социологическо изследване „Oценка на разпространението на употребата на незаконни психоактивни вещества сред ученици от 9 и 10 клас – Варна 2011“, Тенденции в разпространението на наркотиците и проблеми, свързани с тяхната употреба Варна 2002-2011, http://www.prevencii.com/PDF_NARCO/Varna%202002-2011all.pdf

Проучване сред учениците 9-12 клас в гр. Разград 2017 г., НФЦ, http://www.anketi.info/images/folder/doklad_razgrad.pdf

Проучване сред учениците 9-12 клас в гр. Русе 2017 г., НФЦ, http://www.anketi.info/images/folder/report_ruse.pdf

Социологическо проучване "Ученици и психоактивни вещества", Тенденции в разпространението на наркотиците и проблеми, свързани с тяхната употреба Варна 2002-2011, http://www.prevencii.com/PDF_NARCO/Varna%202002-2011all.pdf

Училищна здравна политика и развитието на умения за здраве, Необходимост от здравно образование, цели и задачи, основни определения, проблеми и начини за справяне, София, 2008 г.

Cuijpe, P., Effective ingredients of school-based drug prevention programs: A systematic review, Addictive BehaviorsVol. 27, Issue 6, 2002, 1009-1023

Castellanos-Ryan, N., Conrod, P., Personality and Substance Misuse: Evidence for a Four-Factor Modelof Vulnerability, http://psycnet.apa.org/record/2012-20266-004

Conrod, P., Castellanos-Ryan, N., Strang J., Brief, Personality-Targeted Coping Skills Interventionsand Survival as a Non–Drug User Over a 2-Year PeriodDuring Adolescence, Arch Gen Psychiatry. 2010;67(1):85-93

Faggiano F, Vigna-Taglianti F, Burkhart G, etc, The effectiveness of a school-based substance abuse prevention program: 18-month follow-up of the EU-Dap cluster randomized controlled trialq Drug Alcohol Depend. 2010 Apr 1;108(1-2):56-64. doi: 10.1016/j.drugalcdep.2009.11.018. Epub 2010 Jan 18.

Griffin,K., Botvin, J., Evidence-Based Interventions for Preventing Substance Use Disorders in Adolescents, Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2010 July ; 19(3): 505–526. doi:10.1016/j.chc.2010.03.005

Lammers, J., Goossens, F.,Lokman, S., etc, Evaluating a selective prevention programme for binge drinking among young adolescents: study protocol of a randomized controlled trial, BMC Public Health201111:126, https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-126

Life Skills – based Education for Drug Use PreventionTraining Manual, https://www.unicef.org/lifeskills/files/DrugUsePreventionTrainingManual.pdf

Nancy S. Tobler, N., Lessard, T., Marshall, D., Effectiveness of School-Based Drug Prevention Programs for Marijuana Use,

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0143034399201008?journalCode=spia

School-Based Drug Abuse Prevention: Promising And Successful Programs National Crime Prevention Centre, Ontario Canada,2009




DOI: http://dx.doi.org/10.14748/isuvsme.v23i1.5538

Refbacks

Font Size


|