Scientific Online Resource System

Conference Proceedings

ИЗИСКВАНИЯ ЗА ЗНАНИЯ, УМЕНИЯ, ОТНОШЕНИЯ И ЦЕННОСТИ, СВЪРЗАНИ С ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ (AI) В РЕФЕРЕНТНИТЕ РАМКИ ЗА ДИГИТАЛНА КОМПЕТЕНТНОСТ (DIGCOMP, DIGCOMPEDU) И ПРОЕКЦИИ НА УПОТРЕБАТА ИМ ПРИ ОБУЧЕНИЕТО НА СТУДЕНТИ И ПРЕПОДАВАТЕЛИ

Galina Momcheva

Abstract

This article aims to clarify the Digital Competence Reference Framework DigComp and its effective use in educational practices for educational institutions and in business environment. A special review of AI texts has been done. Guidelines for improving the process of digital competence training and assessment are proposed. Some good practices in the area of digital competences are shared. Innovative best practices for the development of the digital competence of teams are presented.

Keywords

Digital Competency; Digital Skills; AI; Computational Thinking

Full Text


References

Кожухарова, Д. 2020: От дигитална компетентност към дигитална креативност, Академично издателство, Тракийски университет, Стара Загора // Kozhuharova, D. 2020: Ot digitalna kompetentnost kаm digitalna kreativnost, Akademichno izdatelstvo, Trakiyski universitet, Stara Zagora

Кордон, А. 2023: Перспективата изкуствен интелект. Издателство Изток-Запад. // Kordon, A. 2023: Perspektivata izkustven intelekt. Izdatelstvo Iztok–Zapad.

Момчева, Г. 2022: Дигитална компетентност и изкуствен интелект. Варна: Университетско издателство „ВСУ „Черноризец Храбър“. // Momcheva, G. 2022: Digitalna kompetentnost i izkustven intelekt. Varna: Universitetsko izdatelstvo „VSU „Chernorizets Hrabar“.

Dohn, N., Kafai, Y., Mørch, A. 2022: Survey: Artificial Intelligence, Computational Thinking and Learning. Künstl Intell 36, 5–16.

Pereiro, Е., Montaldo, М, Koleszar, V., Urruticoechea, A. 2022: Computational Thinking, Artificial Intelligence and Education in Latin America, UNESCO, International Bureau of Education.


Refbacks

Font Size