Scientific Online Resource System

Health Economics and Management

Opportunities for public health inspectors to work as specialists in health education in schools

Tsvetelina Tarpomanova

Abstract

Health knowledge and skills are built from the earliest age and are confirmed by health education in school. There are proposals to introduce health education specialists with comprehensive training. Public health inspectors have the necessary health and hygiene training. Since 2011, the curriculum of the students of the Medical College of Varna includes an elective course in Promotion of Health in School that develops specific skills for working with students.
The aim of the article is to provide a justification for the professional realization of the public health inspectors as health educators in the school system. The attitudes of the students from the university specialty are discussed towards the need for school-based health education, together with their level of preparedness to deliver health promotion activities in school, as well as the possibilities for practical realization in this area. The study included a total of 160 pupils of 8th to 11thclass, indicated that about 20-30% of the students have inaccurate or incomplete information with respect to topics related to nutrition, physical activity, drug use). Eighty percent report that no meetings have been ever held in school with parents on these topics. On the average, 87% of the students of the Public health inspector major have a positive attitude towards the need for health education in schools. About 90% believe that it is possible for them to work in the field of health education. This gives grounds to the graduates to be human resources in this area.

Keywords

health education; promotion of health in school; public health inspectors

Full Text


References

Актуални проблеми на здравното възпитание в начална училищна възраст, дипл. раб., рък. проф. Г. Димитрова, Факултет „Начална и предучилищна педагогика“, СУ „Св. Климент Охридски“, www.raboti.com/info/info-2507.doc

Димитрова, Св., Промоция на здравето, Ст. Загора, 2013

Европейска програма „Здраве 2020“, Световна здравна организация, http://ncphp.government.bg/files/nczi/Health2020_BG%281%29.pdf

Захариева К., Здравословен начин на живот и здравословно хранене, Научни трудове на русенския университет – 2012, том 51, серия 8.3

Йорданова, К. Модел за подготовка на инспектор по обществено здраве за промоция на здравето в училище, автореферат на дисертация, Шумен, 2012, http://shu-bg.net/sites/default/files/stefkaAwtoreferat_Katja%20Jordanova.pdf

Колева, Н., Училищна хигиена и здравно образование, изд. УИ „Св. Климент Охридски“, 2014

Маринова, Р. Проучване на отношението на учениците към заниманията с физически упражнения и спорт през свободното време, http://www.diuu.bg/ispisanie/broi20/20dpp/20dpp8.pdf

Младенова, С. Здравно образование, София, Артик 2001, 2009

Национално проучване за затлъстяване на децата в България, НЦОЗА http://ncphp.government.bg/component/content/article/178-maininformation/dr/454-nac-pr.html

Попова С., А. Керековска, Социална медицина, Учебник за студенти от професионално направление „Здравни грижи“, Издателска къща СТЕНО, Варна, 2013, 136-137

Програма „Здрави деца в здрави семейства“, Община Ловеч, 2009, rzi-lovech.com/programa.doc

Търновска, Т., Хигиена на заведенията за здравно обслужване, МИ Райков, 2007

Училищна здравна политика и развитието на умения за здраве, Национален интегриран план за прилагане на конвенцията на ООН за правата на детето 2006 – 2009 г., София, 2008 г., http://ncpha.government.bg/files/TIvanova_nip_Kn1_2008.pdf

Филкова С., В. Тодорова, В. Ковачева, Необходимост от осъзнаване на физическата активност като модел на здравно поведение, Варненски медицински форум том 2, 2013, приложение 2, 35-40.

Focusing Resources on Effective School Health, UNICEF, 2012, https://www.unicef.org/lifeskills/index_7262.html




DOI: http://dx.doi.org/10.14748/hem.v67i1.5028

Refbacks

Font Size


|