Професията на лекарите е `комуникативна` професия. Целта на настоящата статия е да представи вербалното и невербално общуване между лекар и пациент и правото на информираност на пациента за заболяването му като основен компонент на доктрината `информирано съгласие`. Представени са основните правила за комуникация при осигуряване на информирано съгласие в медицинската практика, както и влиянието на недобрите комуникативни умения в ежедневната медицинска дейност на работещите.
Балканска П., Комуникативната компетентност – необходимо социално
умение на мениджъра, сп. „Здравен мениджмънт“, 2003, бр. 2
Борисова, Б., Причини за пропуски в дейността на ОПЛ според мнението на пациентите, сп. „Здравна политика и мениджмънт“, бр.1, 2013, 28-30
Борисова, Б., Р. Златанова, Р. Янева, Здравният мениджър като лидер
– роля на комуникационната култура, сп. „Здравна политика и мениджмънт“, бр.2, 2014, 45-48
Дудева, Б., Етични измерения на езиковата комуникация в медицината
и здравеопазването и европейската кампания за разбираем език, сборник статии „Европейски етични стандарти и българската медицина”, изд. Български лекарски съюз, София, 2014, 283-288
Златанова, Т., Р. Златанова-Великова, Оценка на комуникационните умения на ОПЛ, сп. „Медицински меридиани“, 2012, 1-2, 48-52
Льочкова М., М. Стойкова, нформирано съгласие в стоматологичната практика, Зъболекарски преглед, 2004, бр. 2, 126-129
Петрова Зл., Е. Петрова, ундаментални правà и здравно обслужване, сборник статии „Европейски етични стандарти и българската медицина”, изд. Български лекарски съюз, София, 2014, 423-430
Пийз А., А. Гарнър, Езикът на тялото – скритият смисъл на думите, изд. Сиела, София, 2000
Попова С., Н. Кръстева, К. Юрукова, Комуникационни умения и автономни функии на сестринството, Пловдив, 2001
Хъмфрис, Г., М. Линч, Принципи на поведението в денталната практика, Изд. Иктус ООД, С., 2008
Всеобща декларация за правàта на човека. Приета и провъзгласена с
резолюция 217 А (III) на Общото събрание на ООН от 10.12.1948
Закон за здравето, 2005
Brooks WD, RW Heath, Speech communications, W.C. Brown Publishers,
Flesch R (1948). "A new readability yardstick". Journal of Applied Psychology
: 221–233.
Hall ET. The Silent Language. New York 1959
Kalet A., Pugnaire MP, Cole-Kelly K., Janicik R., Ferrara E., Schwartz MD, et al, Teaching Communication in Clinical Clerkships: Models from
the Macy Initiative in Health Communications. Acad. Med. 2004; 79
(6):511-520
Newton JT. Dentist/patient communication: a review, Dent Update. 1995 Apr;22(3):118-22.
Wanless MB, PJ Holloway, An Analysis of audio-recordings of general dental practitioners’consultations with adolescent patients, British Dental Journal, 1994, Aug 6, 177(3):94-98
European Charter of Patients’ Rights, Rome, November, 2002