Scientific Online Resource System

Social Medicine

Удовлетвореност от работата на кинезитерапевта - едно съвременно изследване

Г. Ненова, П. Манчева, T. Kостадинова

Abstract

Изследването на удовлетвореността на пациентите (УП) от предоставените здравни грижи в световнатапрактика се възприема като средство за определяне на достигнатото ниво на качеството на извършената работа. Пациентите от тестовата група дават по-високи оценки по всички области в сравнение с контролната група. Споделят,че имат повече свобода в ежедневните дейности след извършената от кинезитерапевта процедура и биха потърсилисъщия кинезитерапевт, ако имат потребност от рехабилитация в бъдеще. Високата удовлетвореност на пациентите
извежда кинезитерапевта като необходим участник в модела на рехабилитационни грижи, предоставени в дома.


Keywords

patient`s satisfaction, rehabilitation care, physiotherapy


References

Владимирова М., Вл. Гончев. Удовлетвореност на пациентите от болнична помощ. Съюз на учените, Кърджали, 2010, 4, 1, 345-350.

Костадинова Т., Н. Фесчиева, М. Владимирова. Удовлетвореност на

пациентите от болнично лечение. Научна конф., МУ-Плевен, 2009.

Adams, S. R. Incorporating patients' assessments of satisfaction and quality:

an integrative model of patients' evaluations of their care. Managing Service Quality, 2001, 11(4):272-286.

Аiello S., A., Garman, S., Morris. Patient satisfaction with nursing care: a

multilevel analysis. Quality managem in Health Care. 2003, 12:187-190.

Aragon S., S., Gesell, A patient satisfaction theory and its robustness across gender in emergency departments. Am J Med Quality, 2003, 18:229-240.

Asadi–Lari M., M. Tamburini, D. Gray. Patient’s needs satisfaction, and

health related quality of life: Towards a comprehensive model. Health and

Quality of Life Outcomes. Athens, 2004, ISBN: 960-02-1624.

Bikker A., A.Thompson, Predicting and comparing patient satisfaction in

modes of health care across a nation. Soc Sci Med, 2006, 63:1671-1683.

Carman, J. Patient perceptions of service quality: combiningchange in medical

care provider: A longitudinal study. Medical Care, 2000, 10.

Cheng S. H., M. C. Yang, T. L. Chaing. Patient satisfaction with and recommendation of a hospital: effects of interpersonal and technical aspects of hospital care. Journal for Quality in Health care, 2003, 15:345-355

Guadagnino Ch. Role of patient satisfaction, Physi News Digest, 2003, 16-19

Papanikolaou, V. Introducing and maintaining a program of total quality/continuons improvement of hospital care: developing models and

output measures. 2003, 34-36.

Papanikolaou, V. Patient satisfaction as indicator of quality of hospital

care. Health Review, 1995, 56:248-256.

Schulmister L., K., Quiett, K., Mayer. Quality of patient satisfaction: Perceptions

of patients undergoind outpatient transplantation, Oncology Nursing

Forum. 2005, 32.

Thiedke C. What Do we Really know about Patient Satisfaction. Family

Practice Management, 2007, 14(1):33-36.




DOI: http://dx.doi.org/10.14748/sm.v0i2.1840

Refbacks

Font Size


|