Резюме: Въвeдение: Промоцията на здраве (ПЗ) е централна проактивна концепция в развитието на социалномедицинската наука и практика. Грижата за „здравето на здравите“ се осъществява найефективно в образователните институции, в представеното проучване това е Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов“ - Варна (МУ-Варна), а таргетната общност са студентите от МУ-Варна. Целта бе да се изследва влиянието на българските народни танци (БгНТ) върху здравето на студентите от МУ-Варна и мястото на БгНТ в академичното обучение. Поставени бяха и шест задачи, подпомагащи целта.
Abstract: Background: Health promotion (НР) is a central proactive concept in the development of social medical as a science and practice. The settings and community approaches are most effectively implemented at the educational settings, starting at school and continuing at the university. Herewith, the educational setting is the Medical University “Prof. Dr. Paraskev Stoyanov” - Varna (MU-Varna). The community of the study are the students at MU-Varna. The aim was to investigate the impact of Bulgarian folk dance (BgFD) on the health of the students and the place of BgFD in the academic curriculum. Six objectives supported the aim application.
Библиография: 1. WHO, 1998. Health Promotion Glossary, WHO, Geneva. 2. Turunen, H., M. Sormunen, D. Jourdan, J. von Seelen, G. Buijs, Health Promoting Schools—a complex approach and a major means to health improvement, 2017. Health Promotion International, Volume 32, Issue 2, April 2017, Pages 177–184, https://doi.org/10.1093/heapro/dax001 3. Dooris, М., Farrier, А., Doherty, S., Holt, Monk, R., Powell, S., 2018. The UK Healthy Universities Self-Review Tool: Whole System Impact, Health Promotion International, Volume 33, Issue 3, June 2018, Pages 448–457, https://doi.org/10.1093/heapro/daw099. 4. WHO, 1986. Ottawa Charter for Health Promotion, WHO, Geneva, 1986. 5. Buerdon, N., 2015. Perceptions towards folk dancing of college students in the University of Eastern Philippines”. // International Journal of Science and Research, 6, 2015, № 10, 2092-2094. 6. WHO, 1948. Constitution of the WHO, WHO: Geneva. 7. Lee et al., 2012. Effects of Physical Inactivity in Major Non - communicable Diseases Worldwide: An analysis of Burden of Disease and Life Expectancy. The Lancet, 2012, 380 (9838), 219-229. 8. Dimitrova, T., S. Porozhanova, D. Naydenova, P. Nikolov, Workability of students with dance lessons in ele
mentary school age in the city of Varna, Bulgaria. // European Journal of Public Health, 28, 2018, suppl_4, November, cky218.234. https://doi.org/10.1093/eurpub/cky218.234. 9. Георгиева, С., 2016. Промоция на здравето в училище, Издателски център, МУ - Плевен. 10. Georgieva, S., Kamburova, M., 2018. Comparative analysis between school health promotion model and characteristics of school health promotion in Bulgaria. Management in health XXII/4/2018; pp. 10-13, 2018.A. Einstein, “General theory of relativity,” Annalen der Physik, vol. 49, no. 7, pp. 769–822, 1916. 11. Бончева, П., 2018. Промоция на здравето в българското средно училище. Дипломна работа, Магистър по обществено здраве, Медицински университетВарна. 12. Фесчиева, Н., Ванкова, Д., 2016. Промоция на здраве – необходимата предпоставка за активно стареене, Найденова, П., Михова, Г. (съст.) Възрастните хора като ресурс в развитието, стр. 289-309, в Център за демографски изследвания и обучение, Славена: Варна, ISBN 978-619-190-051-0