Scientific Online Resource System

Scripta Scientifica Pharmaceutica

Relevance of pharmaceutical higher education to the labor market: a study of pharmacists' attitudes

Todor Naydenov, Danail Pavlov, Diana Ivanova, Albena Kerekovska, Ilko Getov

Abstract

The role and responsibilities of pharmacists are developing and increasingly expanding. University programs need to guide pharmacists into becoming leaders of change. The objective of the following survey is to examine the attitudes among pharmacy graduates as to the level of relevance of their higher education studies to the requirements of the pharmaceutical practices and the labor market.

The overwhelming share of the participants in the survey believes higher education training is relevant to pharmaceutical practices. Nevertheless, a mere 6% state that the knowledge, skills and competences acquired in the course of higher education training relate completely to those required in the professional practice.


Keywords

pharmaceutical education; labor market

Full Text


References

Касърова В., Университетите като институция за учене през целия живот, Човешки Ресурси, 2012;5(215):26-28.

Available from: http://ec.europa.eu/news/culture/110926_bg.htm

Lowden K., Hall S., Elliot D., Lewin J., Employers’ perceptions of the employability skills of new graduates, Edge Foundation 2011, ISBN 978-0-9565604-3-8, www.edge.co.uk

Тошев Б., Световна класация на престижните университети: поуки за българското висше образование, Сп. „Наука”, С., СУБ, 2004 кн. 2.

Naydenov T., Review of inequities in provision of medicines and pharmaceutical care in Bulgaria, Соціальна фармація: стан, проблемита перспективи: міжн. наук.-практ. інтернет-конференції, 17-20 березя 2014 р. 16-26, ISSN 2311-8849.

Кожухаров Х., Проблеми пред българското висше образование, http://research.unwe.bg/br9/ nt-h.kojuharov.pdf

Available from: http://www.1989plus.com/wp-content/uploads/2011/08/Think-tank_1_education.pdf

Sekhon B., Kamboj S., Pharmaceutical education and careerñan overview. J Pharm Educ Res, 2011;2(1):73–86.

Arakawa N., Carrasqueira J., John C., FIPEd Global Education Report, Part 2, 2013, 7-10.

Marriott J., Nation R., Roller L., Costelloe M. Galbraith K., Stewart P., Charman W., International pharmacy education supplement, Pharmacy Education in the Context of Australian Practice. 1-12.

Закон за здравето, в сила от 01.01.2005 г., Обн. ДВ. бр.70 от 10 Август 2004г., последно изменен и допълнен ДВ. бр.1 от 3 Януари 2014 г.

Закон за съсловната организация на магистър-фармацевтите, Обнародван. ДВ. бр.75 от 12 Септември 2006 г., последно изменен. ДВ. бр.101 от 28 Декември 2010г.

Найденов Т, Дечева Ц., Гетов И., Проучване на нагласите на фармацевтите, свързани със системата на продължаващото обучение на магистър фармацевтите в България и възможностите за нейното развитие (под печат).

Галев Т., и колектив, Иновации.бг - Иновационният потенциал на България: възможности и предизвикателства, Иновациите в подкрепа на секторната конкурентоспособност, Фармация, 80-102 стр. Фондация “Приложни изследвания и комуникации” 2013, ISSN 1313-1052.




DOI: http://dx.doi.org/10.14748/ssp.v1i2.770

Refbacks

Article Tools
Email this article (Login required)
About The Authors

Todor Naydenov
Medical University of Varna
Bulgaria

Bulgarian Pharmaceutical Union

Danail Pavlov
Medical University of Varna
Bulgaria

Department of Biochemistry, Mollar Medicine and Nutrigenomics, Faculty of Pharmacy

Diana Ivanova
Medical University of Varna
Bulgaria

Department of Biochemistry, Mollar Medicine and Nutrigenomics, Faculty of Pharmacy

Albena Kerekovska
Medical University of Varna
Bulgaria

Department of Social Medicine and Healthcare Organisation, Faculty of Public Health

Ilko Getov
Medical University of Varna
Bulgaria

Bulgarian Pharmaceutical Union

Font Size


|