The article raises the problem of specialized terminology used in the Bulgarian logopaedic literature, which includes in its conceptual apparatus terms from different sciences or separate branches of scientific knowledge. In the process of gradually separating logopaedics as an independent science with its own object and subject of research, different schools emerge, each using its own conceptual apparatus. As a result, many of the logopaedic terms used to define and interpret communicative disorders do not have generally accepted interpretations. On the one hand, many of the concepts are used ambiguously, sometimes even in the works of the same author. On the other hand, another common occurrence is using different terms to denote identical concepts. Along with polysemy and synonymy, an important problem is also the indeterminacy of many of the existing concepts. All this inevitably leads to difficulties in trying to define and classify logopaedic concepts and makes it extremely difficult to build a unified and coherent terminological system to reflect unambiguously not only the essence of the phenomena themselves, but also the relationships and connections between them. The present article draws attention specifically to the linguistic terminology as part of the specialized terminological apparatus used to determine, describe and differentiate communicative disorders. Although linguistic terms in logopaedics are perhaps among the most uncontroversial, they have their specificity in the context of defining and interpreting speech disorders and their therapy.
Верешчагин, Е. М., Костомаров, В. Г. 1983: Язык и культура. Москва: „Русский язык”. // Vereshchagin, E.M., Kostomarov, V.G. 1983: Yazyk i kul'tura. Moskva: „Russkiy yazyk”.
Верещагин, Е. М., Костомаров В. Г. 2005: Язык и культура. Три лингвострановедческие концепции: лексического фона, рече–поведенческих тактик и сапиентемы. Москва: „Индрик”. // Vereshchagin E. M., Kostomarov V. G. 2005: Yazyk i kul'tura. Tri lingvostranovedcheskiye kontseptsii: leksicheskogo fona, reche–povedencheskikh taktik i sapiyentemy. Moskva: „Indrik”.
Иванов, В. 1972: Логопедия. София: „Наука и изкуство“. // Ivanov, V. 1972: Logopedia. Sofia: „Nauka i izkustvo“.
Мавлов, Л. 2008: Терминологични проблеми на речевата и езиковата патология. – В: Съвременни тенденции в специално–педагогическата и логопедична терминология. Доклади от научна конференция на катедра „Специална педагогика“. София: „Фабер“. // Mavlov, L 2008: Terminologichni problemi na rechevata i ezikovata patologia. – V: Savremenni tendentsii v spetsialno–pedagogicheskata i logopedichna terminologia. Dokladi ot nauchna konferentsia na katedra „Spetsialna pedagogika“. Sofia: „Faber“.
Манакин, В. 2004: Сопоставительная лексикология. Киев: „Знания“. // Manakin, V. 2004: Sopostavitel'naya leksikologiya. Kiyev: „Znaniya“.
Манолова, Л. 1999: Речник на лингвистичните термини в българския език. София: „Наука и изкуство“. // Manolova, L. 1999: Rechnik na lingvistichnite termini v balgarskia ezik. Sofia: „Nauka i izkustvo“.
Милиев, Д. 2011: Основи на логопедията. Благоевград: УИ „Неофит Рилски“. // Miliev, D. 2011: Osnovi na logopediyata. Blagoevgrad: UI „Neofit Rilski“.
Попова, М. 2012: Теория на терминологията. Велико Търново: ИК „Знак ‘94“. // Popova, M. 2012: Teoria na terminologiyata. Veliko Tarnovo: IK „Znak ‘94“.
Стамов, В. 1989: Логопедия. Благоевград: ВПИ. // Stamov, V. 1989: Logopedia. Blagoevgrad: VPI.
Стамов, В. 1994: Йерархическа структура и терминология на логопедията. Благоевград: ЮЗУ „Неофит Рилски“. // Stamov, V. 1994: Yerarhicheska struktura i terminologia na logopediyata. Blagoevgrad: YUZU „Neofit Rilski“.
Тодорова, Е. 2018: Артикулационни нарушения. Ръководство за терапия. София: Издателство на НБУ. // Todorova, E. 2018: Artikulatsionni narushenia. Rakovodstvo za terapia. Sofia: Izdatelstvo na NBU.
Ценова, Цв. 2012: Основи на логопедията. София: УИ „Св. Климент Охридски“. // Tsenova, Tsv. 2012: Osnovi na logopediyata. Sofia: UI „Sv. Kliment Ohridski“.
Ценова, Цв. 2019: Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения. София: УИ „Св. Климент Охридски“. // Tsenova, Tsv. 2019: Logopedia. Opisanie, diagnostika i terapia na komunikativnite narushenia. Sofia: UI „Sv. Kliment Ohridski“.
ГСБКЕ I 1982: Граматика на съвременния български книжовен език. Том 1. Фонетика. София: БАН. // GSBKE I 1982: Gramatika na savremennia balgarski knizhoven ezik. Tom 1. Fonetika. Sofia: BAN.
ГСБКЕ II 1983: Граматика на съвременния български книжовен език. Том 2. Морфология. София: БАН. // GSBKE II 1983: Gramatika na savremennia balgarski knizhoven ezik. Tom 2. Morfologia. Sofia: BAN.
ГСБКЕ III 1983: Граматика на съвременния български книжовен език. Том 3. Синтаксис. София: БАН. // GSBKE III 1983: Gramatika na savremennia balgarski knizhoven ezik. Tom 3. Sintaksis. Sofia: BAN.