Стартиралата преди 20 години здравна реформа поста- ви лечебните заведения в конкурентна среда, в която те трябва не само да оцеляват, но и да се развиват, предос- тавяйки най-добра грижа на своите пациенти. Това е иманентно свързано с необходимостта от компютъри- зиране на документацията и създаване на информаци- онни системи в лечебните заведения, които да улеснят документооборота и чрез създадените електронни доси- ета на пациентите да подобрят тяхното обслужване.
Осъзнаването на тази необходимост се изрази в изис- кването, което Националната здравноосигурителна ка- са (НЗОК) въведе през 2007г. за електронно отчитане на медицинската дейност и лабораториите за лечебни заведения за извънболнична медицинска помощ и пос- ледвалото изискване за въвеждане на задължителен електронен формат (XML) и електронен подпис за ра- бота и отчитане на изпълнителите, считано от 1 март 2008 година, паралелно с изграждането и въвеждането на интегрираната информационна система на НЗОК.