Scientific Online Resource System

Social Medicine

Фактори, които оказват влияние за приемане на поведения за промоция на здраве

T. Kаранешева

Abstract

Усилията на специалистите по промоция на здраве са насочени към информиране и повишаване на знанията на хората относно здравето, рисковите фактори за здравето и убеждаване на индивидите за приемане на здравословни поведенчески модели. Практиката показва, че в много случаи знанията не са достатъчни за приемане на здравословно
поведение. В статията са разгледани факторите, които влияят върху приемането на здравни поведения и са дадени някои насоки за изработване на ефективни здравни послания за насърчаване на здравословен поведенчески избор.


Keywords

health promotion, health messages, behavior change, factors

Full Text


References

WHO. Ottawa Charter for Health Promotion. Geneva: WHO, 1986.

Aronson J. & Aronson E. Readings about the Social Animal. Worth Publishers,

New York, 2011.

Detweiler J., Bedell B., Salovey P., Pronin E., Rothman A. (1999). Message framing and sunscreen use: Gain-framed messages motivate beach-goers. Health Psychology, Vol. 18, pp. 189-196.

Banks, S.M., Salovey, P., Greener, S., Rothman, A.J., Moyer, A., Beauvais, J., & Epel, E. (1995). The effects of message framing on mammography utilization. Health Psychology, Vol. 14, pp. 178-184.).

McMahan S., Witte K., Meyer J. (1998) The perception of risk messages

regarding electromagnetic fields: extending the extended parallel process model to an unknown risk // Health Commun 10. - P. 247-259.

Witte, K. Putting the fear back into fear appeals: The extended parallel process model. Communication Monographs, 59, 329-349. 1992.

Арънсън Е., Човекът – „социално животно“. С. Изд. „Д. Яков“, 2009.

Bandura, A. Self-Efficacy, The exercise of control. HX:W.H.Freeman and Company.1997.

Dennis K., Goldberg A., Weight control self-efficacy types and transitions affect weight-loss outcomes in obese women. Addictive Behaviours, 21,103–116, 1996.

Cecil, H. and Pinkerton, S.D. Magnitude: An important dimension of selfefficacy.

Journal of Applied Social Psychology, 30, 1243-1267, 2000.

RodgersW., Brawley L., The influence of outcome expectation and selfefficacy on the behavioral intention of novice exercisers. J of Applied Psychology, 26, 618-634, 1996.

Backer, T. E., Rogers, E. M, and Sopory, P. Designing Health Communication

Campaigns: What Works? Newbury Park, 1992.

Gebbie K., Rosenstock L., Hernandez L. (Eds.). Committee on Educating Public Health Professionals for the 21st Century. Who Will Keep the Public Healthy? Washington, DC: National Academies Press, 2003, 32-33.

Maiman L., Becker M. (1974). The health belief model: origins and correlates in psychological theory. Health Education Monograph, 2, 336-353.




DOI: http://dx.doi.org/10.14748/sm.v1i2.1325

Refbacks

Font Size


|