Усилията на специалистите по промоция на здраве са насочени към информиране и повишаване на знанията на хората относно здравето, рисковите фактори за здравето и убеждаване на индивидите за приемане на здравословни поведенчески модели. Практиката показва, че в много случаи знанията не са достатъчни за приемане на здравословно
поведение. В статията са разгледани факторите, които влияят върху приемането на здравни поведения и са дадени някои насоки за изработване на ефективни здравни послания за насърчаване на здравословен поведенчески избор.
WHO. Ottawa Charter for Health Promotion. Geneva: WHO, 1986.
Aronson J. & Aronson E. Readings about the Social Animal. Worth Publishers,
New York, 2011.
Detweiler J., Bedell B., Salovey P., Pronin E., Rothman A. (1999). Message framing and sunscreen use: Gain-framed messages motivate beach-goers. Health Psychology, Vol. 18, pp. 189-196.
Banks, S.M., Salovey, P., Greener, S., Rothman, A.J., Moyer, A., Beauvais, J., & Epel, E. (1995). The effects of message framing on mammography utilization. Health Psychology, Vol. 14, pp. 178-184.).
McMahan S., Witte K., Meyer J. (1998) The perception of risk messages
regarding electromagnetic fields: extending the extended parallel process model to an unknown risk // Health Commun 10. - P. 247-259.
Witte, K. Putting the fear back into fear appeals: The extended parallel process model. Communication Monographs, 59, 329-349. 1992.
Арънсън Е., Човекът – „социално животно“. С. Изд. „Д. Яков“, 2009.
Bandura, A. Self-Efficacy, The exercise of control. HX:W.H.Freeman and Company.1997.
Dennis K., Goldberg A., Weight control self-efficacy types and transitions affect weight-loss outcomes in obese women. Addictive Behaviours, 21,103–116, 1996.
Cecil, H. and Pinkerton, S.D. Magnitude: An important dimension of selfefficacy.
Journal of Applied Social Psychology, 30, 1243-1267, 2000.
RodgersW., Brawley L., The influence of outcome expectation and selfefficacy on the behavioral intention of novice exercisers. J of Applied Psychology, 26, 618-634, 1996.
Backer, T. E., Rogers, E. M, and Sopory, P. Designing Health Communication
Campaigns: What Works? Newbury Park, 1992.
Gebbie K., Rosenstock L., Hernandez L. (Eds.). Committee on Educating Public Health Professionals for the 21st Century. Who Will Keep the Public Healthy? Washington, DC: National Academies Press, 2003, 32-33.
Maiman L., Becker M. (1974). The health belief model: origins and correlates in psychological theory. Health Education Monograph, 2, 336-353.