Scientific Online Resource System

Social Medicine

Влияние на пациентските програми и терапевтичните обучения в хода на лечението на пациенти с хронични незаразни заболявания

Е. Георгиева, Н. Ерменлиева, Кр. Лалева, Т. Костадинова

Abstract

Голям брой хронични заболявания засягат и дават силно отражение върху самочувствието и качеството на живот на пациентите. Тези заболявания изискват разнородни грижи, за изпълнението на които пациентите и техните семейства се нуждаят от специфични умения, психологическа подкрепа и
материални средства. Терапевтичните обучения и програмите за подкрепа на пациентите включват управление и консултиране за медикаменти посредством телефон, поща и интернет приложения. Те имат
потенциала да подобрят грижите при хроничните заболявания чрез различни дейности и терапии. Целта на статията е да се представи влиянието на пациентските програми за подпомагане и терапевтичните
обучения в хода на лечението на пациенти с хронични незаразни заболявания. Материали и методи: използван е документален метод за анализ на влиянието на пациентски програми и терапевтични обучения върху пациенти с хронични неинфекциозни заболявания. Направена е литературна справка с научни публикации от медицински издания от Европа и Северна Америка, както и с оповестени данни на Световната здравна
организация. Заключение: Включването на пациент с хронично незаразно заболяване в пациентска програма за подпомагане би подобрило значително качеството му на живот в дългосрочен план. Образованието в областта на здравето при хронични заболявания може да доведе до значителни и
устойчиви ползи за конвенционалната терапия, като същевременно ще доведе до намаляване на разходите.


Keywords

програми за подпомагане на пациента, терапевтично обучение, хронични незаразни заболявания

Full Text


References

Ивков Б. Девет крачки до щастието. Да се научим да живеем добре с хронична, неизлечима болест. 2017. Available from: https://bojidarivkov.files.wordpress.com/2017/03/jarosz.pdf 05.04.2018 [In English: Ivkov B. Nine Paces to Happiness. Learning to live well with chronic, incurable disease. 2017]

Albano M. Analysis of the 2004–2007 literature on therapeutic patient education in diabetes: results and trends. Acta Diabetologica. 2008; 45(4):211–219.

Abourazzak F, Mansouri L, Huchet D, Lozac’hmeur R, HajjajHassouni N, Ingels A et al. Long-term effects of therapeutic education for patients with rheumatoid arthritis. Joint Bone Spine. 2009;76(6):648-653.

Barlow JH, Turner AP, Wright CC. Long-term outcomes of an arthritis self-management programme. Br J Rheumatol. 1998;37:1315–9.

Van den Bosch F, Ostor A, Wassenberg S, Chen N, Wang C, Garg V, Kalabic J. Impact of Participation in the Adalimumab (Humira) Patient Support Program on Rheumatoid Arthritis Treatment Course: Results from the PASSION Study. Rheumatology and Therapy. 2017; 4(1):85–96.

Esselens G, Westhovens R, Verschueren P. Effectiveness of an integrated outpatient care programme compared with present-day standard care in early rheumatoid arthritis. Musculoskeletal Care. 2009;7:1–16.

Ganguli A, Clewell J, Shillington AC. The impact of patient support programs on adherence, clinical, humanistic, and economic patient outcomes: a targeted systematic review. Patient Prefer Adher. 2016;10:711–25.

Gibelin P. L'éducation thérapeutique: applications aux maladies cardiovasculaires. Flammarion médecine sciences. 2006;6:104.

Jansà M, Murillo S, Vidal M. Medical nutritional therapy and therapeutic patient education in diabetes. Rev Enferm. 2011;34(5):16-23.

Khurana A, Rastogi R, Gamperl Н. Patient Support Program in Pharmacovigilance: Foster Patient Confidence and Compliance. International Scholarly and Scientific Research & Innovation. 2017;11(4):148-151.

Klein A. Au-delà du masque de l’expert. Réflexions sur les ambitions, enjeux et limites de l’Éducation Thérapeutique du Patient. Rééducation orthophonique. Ortho edition. 2014:37-57.

Le Gall C. L'éducation thérapeutique du patient dans le champ des maladies chroniques. Soins. 2016;53:20-21.

Lorig K, Mazonson P, Holman H. Evidence suggesting that health education for self-management in patients with chronic arthritis has sustained health benefits while reducing health care costs. Arthritis Rheum. 1993;36:439–46.

Maldonato A, Segal P, Golay A. The diabetes education study group and its activities to improve the education of people with diabetes in Europe. 2001;44(1):87-94.

World Health Organization. Continuing Education Programmes for Health Care Providers in the Field of Prevention of Chronic Diseases. Report of a WHO Working Group. 1998.

Rubin D, Skup M, Davis M, Johnson S. Impact of AbbVie's patient support program on resource costs in Crohn's disease, ulcerative colitis, rheumatoid arthritis, psoriasis, psoriatic arthritis, and ankylosing spondylitis. J Managed Care Spec Pharm. 2015;21:74–5.

Tessier S. Les éducations en santé: éducation pour la santé, éducation thérapeutique, éducation à porter soins et secours. Maloine. 2012.

Tourette-Turgis C. L'éducation thérapeutique du patient. La maladie comme occasion d'apprentissage. De Boeck. 2015.

Valverde M, Vidal M, Jansa M. Therapeutic education didactic techniques. Rev Enferm. 2012;35(10):42-51.

Diabetesliitto. Diabetesfórbundet. Suomen Diabetesliiton tavoiteohjelma 2011–2015. Available from: www.diabetes.fi/diabetesliitto/jasenyhdistykset/diabetes_education_study_group




DOI: http://dx.doi.org/10.14748/sm.v0i1.6469

Refbacks

Font Size


|