Scientific Online Resource System

Social Medicine

Училището - здравословно работно място. Програми за безопасни училища на национално ниво и ниво организация

Б. Ценова

Abstract

Зачестяването на различни форми на насилие и тормоз срещу ученици и учители предизвикват повишен интерес и дискусии в публичното пространство. Формирането на личността на децата и професионалната дейност в среда на насилие и агресия и свързаните с тях сериозни здравно-социални последствия и деформации са определящи за тази разработка. Целта е последователен анализ и структуриране на необходимите и осъществими мерки за превенция на различни равнища. Систематизирани са прилаганите в образователния сектор дейности за по-безопасни училища от двете категории: стратегии и програми в трите основни области: училищен климат, материална база на училището и поведение на учениците. Представено е насилието в училищата като проблем на общественото здравеопазване и приложимостта на основните стъпки от този модел в училищата. Изведени са 10 елемента на добри практики по отношение на насилието в училищата и препоръки за незабавни едновременни действия на различни равнища.

Keywords

school violence; health effects; psychosocial factors; public health policy; prevention

Full Text


References

Национална стратегия за детето 2008 - 2018 г. ДВ бр.14, 12.02.2008 г.

Психологическа интервенция и превенция на конфликта при съчетаване на семейния и професионалния живот, Сб. състав. А.Русинова-Христова и Й. Зографова (2013) София: Емайви Консулт, 79-88, ISBN 978-954-2987-05-5

Ценова Б., Христов Ж., Стоев Т. (2007) Насилие и агресия в горна училищна възраст и възможности за решение на проблема. В: „Децата, семейството, училището и обществото в началото на ХХІ век”, “Камея дизайн” ООД, С., 289-302.

Cowie H., Dawn J. (2008) New Perspectives on Bullying: A Guide for Practitioners. Open University Press, 173.

Dake JA., Price JH., Telljohann SK., Funk JB. (2004) Principals` Perceptions and Practices of School Bullying Prevention Activities. Health Education& Behavior, Vol. 31 (3): 372-387.

de Albuquerque Williams LC., Gallo AE., Brino R. (2002) LAPREV (Laboratory of Violence Analysis and Prevention, Universidade Federal de São Carlos, SBP, Brazil. www.cech.ufscar.br/laprev.htm

Eriksson U., Sellström E. (2010) School demands and subjective health complaints among Swedish schoolchildren: A multilevel study. Scandinavian Journal of Public Health, Vol. 38, No. 4, 344-50.

Haavet et al. (2006) Depressive symptoms in adolescent pupils are heavily influenced by the school they go to. A study of 10th grade pupils in Oslo, Norway. Eur J Public Health; 16: 400.

Höller V. Gewaltprävention: Konflikte im Elternhaus 13.01.2010, 02.03.2010 vnr.de

Lane DA. (1989) Bullying in School: The Need for an Integrated Approach. School Psychology International; 10; 211-215.

Lansford JE., Dodge KA.,. Pettit GS., Bates JE., Crozier J., Kaplow J. (2002) A 12-Year Prospective Study of the Long-term Effects of Early Child Physical Maltreatment on Psychological, Behavioral, and Academic Problems in Adolescence. Arch Pediatr Adolesc Med.;156: 824-830.

Limber S. (2004) Take A Stand. Lend A Hand. Stop Bullying Now! United States Department of Health and Human Services.

McIntosh K., Filter KJ., Bennett JL., Ryan C., Sugai G. (2010) Principles of sustainable prevention: designing scale-up of school-wide positive behavior support to promote durable systems. Psychology in the Schools, Vol. 47(1), 5-21, Wiley Periodicals, Inc.

Meland E., Rydning JH., Lobben S., Breidablik H-J., Ekeland T-J. (2010) Emotional, self-conceptual, and relational characteristics of bullies and the bullied. Scandinavian J of Public Health, 2010, v. 38, No. 4, 359-367.

Mental Health in Adulthood: An Examination of the Mediating and Moderating Influences of Psychosocial Resources. Journal of Health and Social Behavior 51, 48-63.

Olweus D. (2001). Olweus' core program against bullying and antisocial behavior: A teacher handbook. HEMIL-senteret, Universitetet i Bergen, Norway.

OSH in the school curriculum: requirements and activities in the EU Member States. (2009) Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 180.

Ryan W., Smith JD. (2009) Antibullying Programs in Schools: How Effective are Evaluation Practices? Prev Sci 10: 248-259.

Smith P., Pepler D., Rigby K. (2004) School Bullying: How successful can interventions be? Cambridge University Press.

Smith PK., Brain P. (2000). Bullying in schools: Lessons from two decades of research. Aggressive Behaviour, 26, 1 - 9.




DOI: http://dx.doi.org/10.14748/sm.v1i3.969

Refbacks

Font Size


|