Child abuse is a complex and multifaceted social phenomenon, common to modern society. It is an integral part of history and dates back to ancient times. "Violence prevention" is just a term, but the real way to protect children is to care for them, respect their personality, educate them and love them.
This study aims to explore and analyse the nurse’s role in the multidisciplinary team in introducing a risk assessment tool to all children and pupils, which can identify those who have been victimised as well as children at high risk of abuse.
Material and methods: 162 health professionals working in child and school health care in Veliko Tarnovo province were polled. The following methods were used: documentary, questionnaire, and statistical methods for data processing and analysis. An author’s questionnaire was developed, containing 19 (13 closed and 6 open) questions to survey the opinion of child and school health care professionals on the attributes studied.
Results and Discussion: The poll data indicate that more than half of the respondents from both professional groups gave a positive but inconclusive "Rather Yes" response (53% and 65%) regarding the recognisability of signs of child abuse. Physical (40%) and psychological abuse (40%) were most frequently recognised by school health professionals, with child neglect (62%) most frequently recognised by nursery professionals.
Conclusion: The introduction of indicators for different types of violence can help healthcare professionals identify children who have been victims of violence to prevent its recurrence, and also enable timely assistance to reduce the harmful effects of the trauma experienced.
Закон за народната просвета, Обн. ДВ. бр.86 от 18 Октомври 1991г., последни изм. и доп. ДВ. бр.80 от 16 Октомври 2015г.
Закон за защита срещу домашното насилие, Обн. ДВ. бр.27 от 29 Март 2005г., доп. ДВ. бр.50 от 3 Юли 2015г. изм. ДВ. бр.101 от 27 Декември 2019г.
Златева, Я. Насилието срещу деца. Закрила и превенция в законодателството н ЕС, налична на: http://old.nbu.bg/PUBLIC/IMAGES/File/departamenti/pravo/llaw_journal/2_2011/zlateva.pdf
Конвенция за правата на детето. Приета от ОС на ООН на 20.11.1989 г.( Ратифицирана с решение на ВНС от 11.04.1991 г. - ДВ, бр. 32 от 23.04.1991 г. В сила от 3.07.1991 г.
Механизъм за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище, наличен на:
file:///C:/Users/User/Downloads/Mehzm_protivodejstvie_tormoz_281217.pdf
Междуинституцинален план за действие за превенция на агресията и за засилване на сигурността в образователните институции, наличен на:
http://pgsi.bg/images/documents/Plan_za_deistvie_Agresia_10_04_17.pdf
Младенова, М. Роля и отговорности на медицинските специалисти в детското и училищно здравеопазване, налична на: http://nursing-bg.com/4_Uchilishta.pdf13
Петрова- Димитрова, Н. Превенция на телесното наказание за най-малките деца в България, доклад ИСДП, наличен на:
http://www.canee.net/files/Prevention%20of%20corporal%20punishment%20od%20children%20between%200-3%20years.pdf
Правилник за прилагане на Закона за закрила на детето (обн., ДВ, бр. 66 от 25.07.2003 г., изм.ДВ, бр. 2 от 8.01.2021 г., в сила от 8.01.2021 г.)
УНИЦЕФ Изследване на насилието над деца в България , наличен на https://www.unicef.org/bulgaria/documents
Държавна агенция „Закрила на детето“, Доклад „Мониторинг на прилагането на Координационния механизъм при насилие“ 2020 г. /doklad-km-nasilie-20.pdf